Hírek

2016.03.30

GNH kerekasztalok rövid összegzése

jan29. és febr26. elhangzott előadásokkal

Célkitűzés: hazai összboldogság mérése

GNH az vajon mi? A közjó nyelve mi?

- újszerű konferencia-előkészítő társadalmi marketing kerekasztal beszélgetések a GNH 4 alappillérének mentén - a rövid összegzés végén az értékes előadások linkjével

Készül JÓTÉKONYSÁG GNH-KÖZJÓ különszám sok képpel, szakértői-előadói interjúkkal, résztvevői véleményekkel, kérdésekkel és az őszi programok előzetesével április végére

Az elmúlt két hónapban az (össz)boldogságot keresve jártunk földön, holdon, itthon, külföldön, múltban,  jövőben, de inkább a jelenben. Voltunk táncparketten, gombatermő vidéken, gyermekkorban, Görögországban, Indiában, Amerikában. Fülünkben csengett romazene, zorba, salsa és a nevetés... Velünk voltak közismert, méltán népszerű filozófusaink bölcs gondolatai, folyamatábrák, mérőmódszerek, társadalmi modellek hazai ismert szakértők értékes előadásaiban. Szóba került a kutya-macska barátság, a macska-egér harc, a közös nyelv, a szavak és a tettek aránya, a pénz, az erőfitogtatás, a megadási-póz, a felelős marketingszemlélet, a fenntarthatóság érdekében nélkülözhetetlen helyes céges gondolkodás, a társadalmi jólét kialakításához szükséges közpolitika, az érdek és érték mentén szerveződő közösségek, a humor, a zene és a természetfelettivel való kapcsolat szerepe is. És nagy öröm, hogy kezünkben friss nyomdaillatú Jótékonyság újság is volt :)

Képlinken: 2016/1. újság digitális formában olvasható 

A jó dolgok a jelenben történnek velünk. Az egyéni jók összeadódásával érhető el a közjó. Ha röviden akarnám megírni az összegzést a boldogságkeresésről, azt hiszem egy ismert humorista ideillő poénja lenne: "Tudsz úszni? Nem! És ha megfizetem?" Nos, az biztos, hogy ugyanez vonatkozik a boldogságra is. Megvenni nem lehet. Kötelezővé sem lehet tenni. Boldogságot színlelni viszonylag hosszabb távon sikerülhet, mint úszni tudás nélkül kijönni a mélyvízből, de előbb-utóbb szomorúságba fulladás a vége... A rosszul berögzült össznépi szenvedéssel és panaszkodással felhagyva végre, keressük az egyéni boldogsághoz vezető utakat és tegyünk azért, hogy egyszerűen 'jól lenni', apró dolgoknak örülni, pont olyan módon 'boldognak lenni', ahogy Psota Irén Kossuth-díjas művésznő - nyugodjon békében - is vallja, úgy legyen!

2016. január 29-én és február 26-án az MTA Nádor Irodaházban "Mi az a GNH? A közjó nyelve mi?" címmel társadalmi marketing kerekasztal beszélgetéseken szakértők véleményét ütköztettük arról, hogy ha a rendszerváltozás utáni 25 éves modern társadalmunk jóléti kérdéseit, gondolkodásbeli és nyelvi kultúránkat, együttműködési készségünket a GNH aspektusaiból megvizsgálva körbejárjuk, akkor hová jutunk? A két nap szakmai muníciójára és az emberi tapasztalatainkra építve szervezzük meg az őszi BNV keretében rendezett 3. Jótékonyságsziget kísérőkonferenciáját Boldogulás vs. boldogság címmel, ahol a témát teljes körűen kibontjuk mind a 9 GNH pillért érintve, hazai aspektusait bemutatva.

Felmerülő kérdések voltak/lesznek: Lehet-e mindig mindenkinek jó a sokat emlegetett közjó?  Mik a motivációink az elérésében? Van-e közös nyelvünk, ha érzelmekről, tabukérdésekről beszél(get)ünk? Lehet-e egy asztalhoz ültetni a témában fontos tudományterületek képviselőit, a közélet potentátjait, a szakpolitikusokat, a gazdaság és a civil szféra hangadóit, a marketing, pr és a média véleményvezéreit, valamint a jelenlegi parlamenti politikai pártok meghatározó szereplőit?

Előadók voltak: Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár, Miniszterelnökség, Dr. Czafrangó János közgazdász, ERSTE Good Bee, Vasné dr. Egri Magdolna marketing-szakközgazdász, MMSZ elnökségi tag, Dr. Gulyás Kálmán mediátor, korábbi ciklusbeli civilügyi államtitkár, Dr. Kocsis Tamás ökológiai közgazdász, Corvinus, Ungvölgyi János templomos lovag, Templárius Alapítvány, Bátori Zsuzsanna testtudat szakértő-Alexander technika tanár, Bozzai Lajos személyiségfejlesztő NLP-szakértő, Surányi Judit szociológus, Rehab Critical Mass Alapítvány, Dede Éva pszichológus-agressziókutató, Görög Mária kommunikációs tanácsadó, Civil Rádió

Moderáltak: Vajda Márta kommnikációs tanácsadó, MMSZ elnökségi tag és Tonk Emil marketing szakértő, MMSZ alelnök

Kötetlen formában, a megszokott jóhangulatban fontos gondolatok kerültek terítékre kiváló előadók, társadalmi marketingre fogékony meghívott közönség részvételével. A visszajelzések alapján, mindenki jól érezte magát, (a képen van fellelhető egyetemesen értelmezhető jel is :) lehet, hogy megtalálására versenyt írunk ki, őszre), merthogy akkor folytatjuk a téma körbejárását az őszi BNV-n, ahová 2 napos konferenciára hívunk hazai és külföldi előadókat.

Néhány konkrétum, amik biztosan kellenek a közjóhoz való hozzájárulásban lelt örömteliséghez

  • sok mosoly, minőségi humor: csak azok alkalmazzák, akik profik, mert viccelődésnek, gúnyolódásnak komoly ügyekben nincs helye
  • minőségi marketing a társadalmi ügyek piacán: igénygenerálás a jóra és a jóságra > ez a társadalmi marketingesek szép feladata
  • pozitív szókincs a problémamegoldásban: a pesszimizmus helyett a megoldásokra kell fókuszálni, arra kell a tárgyalási stratégiát felépíteni
  • a célkitűzésre irányuló megoldási javaslatokat kell ismertetni a panasz, tiltás, sokkolás, agresszió helyett
  • a tárgyaló feleknek a témából és egymásból is felkészültnek, tudatosnak kell lennie
  • az aktuális ügyhöz mindenkinek objektíven és lojálisan kell hozzáállni, a "táncparketten táncolókkal" korrektnek - értsd együttműködőnek -, motiváltnak, lelkesnek kell lenni, de a túlcsordult hurráoptimizmusos attitűdöt kerülni kell

Újszerűen közelítettünk meg egy kérdéskört. A jót és a közjót jártuk körül. Arra hívtunk meg szakmai partnereket és össztársadalmi ügyekre, marketingre nyitott civil szervezeteket, hogy tartsanak velünk ennek a komplex kérdéskörnek a kibontásában. "Ha egy társadalom összességében jól él, abban mindenkinek van tennivalója!" Ezzel a határozott hipotézissel és/vagy kijelentéssel teszünk kísérletet arra, hogy megalkossunk egy problémamegoldásban használható pozitív szókincset, valamint gondolkodjunk el azon, hogyan tehetjük a GDP-n belül mérhetővé hazánkban is a máshol már mért GNH mutatót.  Azt határoztuk el, hogy a GNH-ről magyarul fogunk beszélni. Ezt mi ezeken az előkészítő kerekasztal rendezvényeken "a közjóhoz való hozzájárulás örömteliségében" fogalmaztuk meg. A GNH egy, már nem is annyira új közgazdasági fogalom a világban és elmondható, hogy itthon sem új keletű, csak hiányzik az alkalmazása a költségvetési fogalmakban és így nem történt meg ez idáig a beépülése a közgondolkodásba sem.

Összegezve: nem beszélünk egy nyelvet... még nem. Boldogságkérdésben legalábbis. Vannak biztató helyzetek, eredmények, de még inkább a tudatosság hiánya, a beletörődés vagy a szereptévesztések, félreértelmezések, sértettségek, kishitűség és egyebek láttatják magukat, ha emberek egy asztalhoz ülnek. Bevallom október óta elég sokszor jutottak eszembe nagy bölcselkedők, akik közül A. Huxley ismert gondolatával zárom ezt az összegzést: "Nem az a tapasztalat, ami megtörténik velünk, hanem az, amit kezdünk azzal, ami megtörtént velünk." És ez a megbeszélés, a kibeszélés, az együttgondolkodás és a konszenzusra jutás lényege is.

Hamarosan folytatjuk. 

Vajda Márta


Köszönjük az előadóknak és szakmai partnereinknek, hogy gondolataikkal, értékes előadásaikkal hozzájárultak a programsorozat elindításához! Ezzel komoly nyomatékot adtak annak, hogy a kérdéskör felvetése nálunk is időszerű, hogy a megoldások keresésében alkalmazott marketing-kommunikációs eszközök, stílus, nyelvezet helyénvaló.

Köszönjük az MTA Fogyasztás-gazdaságtan Munkabizottság partnerségét és a két kerekasztal-beszélgetés helyszínnel történő támogatását.


2016. január 29-én és február 26-án elhangzott előadások


Keresés

Hírlevél

Név:

E-mail:

Jótékonyság || újság a jóról, a civilekről

www.facebook.com/jotekony.info

2016/2. GNH-közjó különszám

2016/1. téli szám


2015. nyári szám


2014/2. téli szám

2014/1. nyári szám

2013. decemberi szám

2013. októberi szám

2013. szeptemberi szám

2012. szeptemberi (1. szám)

az első Jótékonyságsziget (BNV-n) kiadványaként született meg, benne 4 oldalas civilkommunikációról szóló szakmai melléklettel


SZERVEZŐ


FŐTÁMOGATÓ


TÁMOGATÓK








SZAKMAI PARTNEREK





MÉDIATÁMOGATÓK




CivilKomP copyright HR&PR Humán Programiroda